.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

28 aug. 2014

Viltbron

Juli 2014: Viltbron vid Sjöbergs (från Trafikverkets hemsida).
Om man från Sjöbergs fastigheter går över bron och rakt upp i skogen en bit kommer man till en plats där jöbergarna (sönerna) hade, trodde man,  länets finaste koja - den lär  f.ö. vara  borta nu.Och mycket blåbergsgröt har man (jag) ätit som var gjord av blåbär från
just detta fina bärområde där min mor, inte baraav hushållsekonomiska skäl (hon var en s.k. naturmänniska) ofta uppehöll sig.Någon gång kunde man (jag) också åka skidor här, men de allra flestaskidturerna, och de var många,  gick via "Selins Falle" (nu: "Sjöbergs Falle") och vidare på nyvallade Splitkeinskidorna i spåret mot Västbo. Jag lär bara ha varit fyra-fem år gammalnär jag ensam första gången avverkade sträckan. Det som hägrade var en "berg-och-dalbana" i Västbo för skidåkare.