.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

10 dec. 2014

Sundsvall Gustaf Adolfs kyrkoarkiv, husförhör 1836-1850

Då det  numera tyvärr är dåligt med bidrag till bloggen må det tillåtas att vara lite egotrippad och hålla sig till sin egen släkt. Nedanståend utdrag är från husförhör 1836. Följande visar min farfars farfar Mårten som bodde i Sundsvall (vid gränsen mot Selånger: 'Tegelbruket') tills han 1838 efter att ha sökt arbete på varvet i Svartvik flyttade 1838 (sista bilden visar detta tydligast), samma år som varvet startade.
Det här visar också att Mårtens andra hustru, som var min farfars farmor kom från Norge, men om hon var född där vet jag inte. Att hon kom från Norge har jag fått nys om under senare tid. Jag har sökt henne i födelseböcker från t.ex. Medelpad och Hälsingland (Delsbo har omnämnts i samband med henne) men tji.